Keramikkurs - tumning och ringling
0 kr
1 000 kr
Tekniker som använts sedan urminnes tider
Med hjälp av dessa tekniker kan du skapa vackra koppar, skålar till exempel. Men även större skulpturer. Möjligheterna är oändliga!
Priset avser per person
Kursen hålls för mellan 2-6 personer.
Denna dag skapar vi skålar, krukor, vaser m.m. Vi börjar med en teknik som kallas tummning, vilket i princip innebär att man "drejar" leran i handen. På den skål vi nu skapat kan man genom ringling bygga på den så att man får en stor härlig skål, vas med mera. Man kan även skapa mindre föremål såsom tekoppar och små fat. Vi börjar kursen med att jag visar tekniken. Sedan är det er tur att skapa! Jag finns där och kommer med tips, idéer och hjälp.
Kostnad för lera tillkommer med 80:-/kg.
Detta ingår: Enklare fika, skröjbränning, glasering och glasyrbränning. Efter ca 8 veckor är dina alster klara att hämta. Bor du långt ifrån kan jag skicka mot fraktkostnad.
Datum: Vi kommer överens om dag och tid
Kurslängd: 3 timmar
Pris: 1000:-/pers
Är ni ett kompisgäng så kan jag ordna en kurs bara för er. Bor du långt ifrån så finns det fina övernattningsmöjligheter i Ulricehamn.
OBS: Jag håller inte barnkurser. Lägsta åldern för att kunna delta på en kurs är 12 år.
Mina kurser - Drejning och skulptering
En stor del av min verksamhet utgörs av kurser i drejning. Mina kursdeltagare kommer från hela Sverige. De som bor längre ifrån väljer oftast en 2-dagarskurs eller en heldagskurs. På dessa kurser hinner man att prova på flera olika sätt att skapa med lera såsom drejning, kavling, tumning och ringling. Jag finns alltid på plats och stöttar i skapandet. Det är ofta som en hel familj väljer att boka en 2-dagarskurs för att på så sätt umgås och samtidigt göra något kreativt tillsammans. Att skapa med lera, dreja och skulptera är fantastiskt härligt. Ulricehamn är en mycket vacker stad och vi har flera fina övernattningsmöjligheter att njuta av.
De allra flesta kursdeltagare väljer att gå på drejkurs. Att dreja är svårare än det ser ut, men mycket roligare än du kan tänka dig! Men hos mig lyckas de allra flesta kursdeltagare dreja fina saker och de är ofta helt lyriska när de går hem!
För att kunna dreja så bör leran förberedas genom knådning och centrering. Just centreringen av leran (klösen) kan ta ett tag att lära sig. Om kursdeltagaren vill fortsätta att ta lektioner i drejning efter kursen så lär jag ut denna teknik. Men för de som aldrig provat drejning förut så gör jag allt förarbete; knådar om nödvändigt samt centrerar leran på drejskivan åt varje kursdeltagare.
Hos mig kan man vara upp till 6 deltagare på en keramikkurs oavsett om du vill dreja eller skulptera. Jag har 2 st drejskivor i dagsläget. För mig är det mycket viktigt att hinna ge varje kursdeltagare all den tid, uppmärksamhet och hjälp som behövs. Fler drejskivor och jag skulle inte hinna med att hjälpa alla på det sätt jag gör idag. De allra flesta som provar på drejning hos mig klarar det galant! Det finns inga dåliga elever utan det är jag som lärare som måste se varje kursdeltagares behov och lära ut på rätt sätt.
Efterarbete
Efter att kursdeltagarna drejat sina saker och gått hem från drejkursen så återstår det en hel del arbete kvar för mig. Jag tar hand om alla drejade alster, vänder och plastar eventuellt in. Det är viktigt att allt torkar i lugn takt så att ingenting spricker. Har man otur kan det spricka ändå på grund av spänningar i leran. Efter cirka 1 dygn brukar leran torkat så pass att jag kan ta i leran utan att fingrarna gör märken. Man kallar detta stadie för läderhårt. Nu är det dags för mig att beskicka. Beskicka innebär att jag tar bort lera där väggen är tjock samt gör en fotring under så att den sedan står stadigt. Jag vänder drejalstret med botten upp på drejskivan och centrerar den. Jag fäster den med mjuk lera runtom. Sedan använder jag så kallade miretter, slingor av metall, och "svarvar" bort läderhård lera. Efter det så ristar jag in namn eller initialer med hjälp av en metallpenna med rundad topp.
Sedan plastar jag återigen in allt förutom botten som får stå och torka utan plast. Allt för att minimera risken för sprickor när den torkar.
Allt måste kontrolleras noga innan skröjbränning
Efter cirka 2 veckor är alstren torra. Det känner man genom att lägga handen runt. Känns godset kallt betyder det att det fortfarande finns fukt kvar. Man måste vara helt säker på att allt är torrt när man ställer in den i ugnen. Annars riskerar man att keramiken sprängs vilket inte bara förstör just det alstret utan saker som står intill. Har man riktig otur kan man få skador på själva ugnen. Det vill man inte då en ugn och tillbehören är en dyr investering.
Man bränner all keramik 2 gånger. Första gången kallas skröjbränning. Då går temperaturen upp till cirka 950 grader. Leran blir hård men tillräckligt porös så att den suger upp vatten. Och detta är viktigt eftersom glasyren innehåller vatten. Hade leran inte varit porös så skulle lagret av glasyr blivit för tunt.
Glasyr och glasering
Efter skröjbränningen torkas alla drejade alster ur med en fuktig svamp för att bli av med damm. Sedan brukar jag pensla på vax i botten på all keramik. Vaxet gör så att glasyren inte fastnar där och jag får mycket mindre kletigt arbete vid glaseringen. Glasyren ska röras upp ordentligt mellan varje dopp med keramik eftersom tunga partiklar lägger sig i botten. Även viskositeten behöver kontrolleras. Innan jag kan använda mig av en glasyr testar jag den på mindre föremål för att se så att blandningen blivit korrekt. Jag blandar alltid min egna glasyr efter speciella recept. Det kan krävas ganska många provbränningar, där jag fått ändra lite på receptet, innan jag får glasyren som jag vill.
Med hjälp av ett stort gripverktyg sänker jag nu ner keramiken i glasyren. Glasyren brukar torka till ganska snabbt - så pass att jag kan ta försiktigt på den. Sedan går jag över alla glaserade alster och putsar bort droppar som bildats i glasyren. En sista mycket viktig sak att göra innan jag kan fylla en glasyrugn är att torka bort all glasyr som eventuellt finns på undersidan. Det kan räcka med en nålsudd med glasyr för att keramiken ska fastna i sättplattorna i ugnen. Det förstör både keramiken och mina sättplattor. Så all hantering av glasyr görs mycket noga. Jag bränner oftast min keramik i 1240 grader.
Jag har en ugn på 190 Liter. För att få ekonomi i bränningarna så kan jag inte bränna keramiken om inte ugnen är helt full. Detta medför att du som kursdeltagare kan få vänta ett tag innan du får tillbaka det du drejat.
Välkomna // Mona