Monas Keramik och Konsthantverk

Vem är hon den där Mona? Och vad är det hon arbetar med?

Jag driver en liten butik och keramikverkstad i vackra Ulricehamn. Butiken är inhyst i bottenplan på huset jag bor i vilket gör att det känns mysigt och hemtrevligt. Jag tillverkar bruksgods så som koppar, fat och skålar med vackra mönster och former. Det mesta tillverkas på drejskivan. 
Jag älskar även att skulptera i lera och handbygger vackra och unika föremål där formen och strukturen får förtur framför funktionen. 

Florist, grossist, lärare, designer, kreatör, keramiker och konstnär.......
Jag flyttade till Ulricehamn 1993. Innan dess hade jag utbildat mig till florist och arbetade som floristlärare en kortare tid. Snart hittade jag en fin butikslokal i centrala Ulricehamn och bestämde mig för att öppna en egen blomsteraffär 1994. Det blev 13 underbara år med många fina och minnesvärda kundmöten. 

Butiken sålde jag sedan 2008 och startade därefter en grossistfirma där jag tillverkade produkter i trä. Det var precis i samma veva som Chabby Chic-stilen blev så populär och man kunde se frasen Carpe diem överallt. Alla skulle "fånga dagen". 

Jag har alltid gillat att texta så jag bestämde mig för att göra screentryck av mina egna texter som jag sedan tryckte på mina träprodukter. De flesta av mina texter var på svenska vilket gav mig en stor fördel då ingen annan grossist hade detta. Jag tillverkade bland annat väggljusstakar, krukor, Kom-ihåg-tavlor, hjärtformade dörrskyltar och mycket mer. En del av produktionen la jag ut till Kina men största delen tillverkade jag själv tillsammans med några anställda. 

Jag ställde ut på Formex i Älvsjö bland annat. Det var fantastiskt roligt att bygga upp en monter och skapa en atmosfär som passade mina produkter. Under 5 år arbetade jag dag och natt för att hinna med att producera och leverera alla beställningar från kunder. Till slut bestämde jag mig för att lägga ner verksamheten. 

Efter ett par år, där jag bland annat arbetade som servitris, hovmästare och sedan som restaurangchef, fann jag kärleken till leran. Efter en weekend-kurs i drejning 2017 köpte jag drejskiva och brännugn. Sedan dess har jag suttit många timmar och drejat. 
Vid samma tid återupptog jag även målandet som fått stå åt sidan under många år. Jag målar i akvarell och akryl och detta är ett fint komplement till skapandet med lera eftersom jag ibland måste vänta 1-2 månader innan jag kan se det slutliga resultatet. Men när jag målar kan jag få klart en akvarell på 30 minuter om jag vill och jag kan frossa i starka, härliga kulörer.  

Konstrundan i Ulricehamn och Ulricehamns Konstförening
Jag är idag medlem i 2 olika konstföreningar. Det ger mig så mycket energi och inspiration av att få möta de andra medlemmarna och få ta del av deras konstnärsskap. Det har blivit 3 st utställningar för mig tillsammans med mina konstnärsvänner det senaste året. Och fler ska det bli. Jag har ställt ut både keramik och mina målade verk.  

Mina kurser - drejning och skulptering med lera
En stor del av min verksamhet utgörs av kurser i drejning och skulptering med lera. Mina kursdeltagare kommer från hela Sverige. De som bor längre ifrån väljer oftast en 2-dagarskurs eller en heldagskurs. På dessa kurser hinner man att prova på flera olika sätt att skapa med lera såsom drejning, kavling, tumning och ringling. Jag finns alltid på plats och stöttar i skapandet. Det är ofta som en hel familj väljer att boka en 2-dagarskurs för att på så sätt umgås och samtidigt göra något kreativt tillsammans. Att skapa med lera, dreja och skulptera är fantastiskt härligt. Ulricehamn är en mycket vacker stad och vi har flera fina övernattningsmöjligheter att njuta av. 

De allra flesta kursdeltagare väljer att gå på drejkurs. För att kunna dreja så bör leran förberedas genom knådning och centrering. Just centreringen av leran (klösen) kan ta ett tag att lära sig. Om kursdeltagaren vill fortsätta att ta lektioner i drejning efter kursen så lär jag ut denna teknik. Men för de som aldrig provat drejning förut så gör jag allt förarbete; knådar om nödvändigt samt centrerar leran på drejskivan åt varje kursdeltagare. 

Hos mig kan man vara upp till 6 deltagare på en keramikkurs oavsett om du vill dreja eller skulptera. Jag har 2 st drejskivor i dagsläget. För mig är det mycket viktigt att hinna ge varje kursdeltagare all den tid, uppmärksamhet och hjälp som behövs. Fler drejskivor och jag skulle inte hinna med att hjälpa alla på det sätt jag gör idag. De allra flesta som provar på drejning hos mig klarar det galant! Det finns inga dåliga elever utan det är jag som lärare som måste se varje kursdeltagares behov och lära ut på rätt sätt. 

Min keramiska kompass
Jag älskar att sitta vid drejskivan och skapa. Det blir en hel del bruksgods som muggar, kannor, skålar och så vidare. Och jag har en del keramik som jag återkommer till och tillverkar kontinuerligt. Exempelvis serien Lisa. Men jag kan inte hålla mig från att då och då utöka och/eller byta ut viss keramik i serien mot något nytt och fräscht. 

Jag har alltid älskat naturen och är dagligen ute i skog och mark med min hund. I min keramiska utformning återkommer jag ofta till det organiska. Växtlighet, blommor och mönster tar en hel del plats. Exempel på detta är serien Fantasia där jag "målar" med lerslamma och underglasyr och skapar helt unik keramik. 

Jag arbetar även med att bygga större skulpturer för hand. Det kan till exempel vara stora vaser eller häftiga skålar på fot. Här är det formen, linjerna, strukturen och känslan man får när man rör vid glasyren som står i fokus. Jag spenderar många timmar med varje skulptur eftersom jag rispar in intrikata mönster i leran. Men det är en underbar känsla att få hänge sig åt detta.