En kreativ halvdag i lerans värld

I lager

1 000 kr

Skapa med lera under 5 timmar

Jag visar olika tekniker på hur man handbygger med lera
Vi startar kl 10 och slutar kl 15

Är du nyfiken på det här med lera? Vill du komma och skapa under några stressfria timmar så är detta kursen för dig. Det ingår 1,5 kg lera per person. Jag börjar keramikkursen med att visa olika tekniker så som kavling, ringling och tumning. OBS: drejning ingår inte i kursen. Sedan får ni ta över. Jag finns på plats och ger tips och guidning. Det blir en rolig stund tillsammans! Det är en skön känsla att befinna sig i skapar-bubblan. Det är härligt avstressande och höjer självkänslan. Fika står klart att njuta av när det passar.

Priset avser per person 
Antal deltagare 3-6

Detta ingår i keramikkursen:
1,5 kg skulpterlera, enklare fika, skröjbränning, glasering och glasyrbränning.

Det går fint att köpa till extra lera för 80:-/kg.
Efter ca 8 veckor är dina alster klara att hämta. Bor du långt ifrån kan jag skicka mot fraktkostnad.
Datum: Vi kommer överens om dag och tid. 


OBS: Jag håller inte barnkurser. Lägsta åldern för att kunna delta på en kurs är 12 år.

Vad kan man skulptera på keramikkursen?
På mina kurser har kursdeltagarna skapat allt från fräcka äggkoppar till sushifat med tillhörande sojaskål. Det har handbyggts hjärteskålar, vitlöksrivare, vitlöksgömma, dörrskyltar, stora temuggar och mycket mer. 

Mina kurser - Drejning och skulptering
En stor del av min verksamhet utgörs av keramikkurser. Mina kursdeltagare kommer från hela Sverige. De som bor längre ifrån väljer oftast en 2-dagarskurs eller en heldagskurs. På dessa kurser hinner man att prova på flera olika sätt att skapa med lera. Det är ofta som en hel familj väljer att boka en 2-dagarskurs för att på så sätt umgås och samtidigt göra något kreativt tillsammans. Att skulptera är fantastiskt härligt och sänker stressnivån. 
Ulricehamn är en mycket vacker stad och vi har flera fina övernattningsmöjligheter att njuta av. 

Att handbygga och skulptera med lera kan se lätt ut. Och det behöver inte vara svårt om man känner till grunderna. 
Frågeställningar man kan ha:
Hur tunt kan man kavla ut leran när man ska göra en skål? 
Hur fäster man handtag på sina alster så att de inte släpper i torkningen? 
Hur monterar man ihop sidorna på ett fyrkantigt föremål? 
Hur kan man få fram vackra mönster i leran?
När är det rätt tid att göra mönstren? 
Om jag tummar - hur tjockt måste godset vara då? 

På grund av alla frågeställningar man har när man skulpterar med lera så har jag begränsat antalet kursdeltagare till maximalt 6 st. Jag vill kunna hinna med att hjälpa alla deltagare. Och det är på grund av detta som jag väljer att inte blanda ihop dessa kurser med drejning. Det blir stressigt och ni får inte den hjälp ni faktiskt betalat för. Mina kursdeltagare brukar skapa riktigt fina saker och de är ofta helt lyriska när de går hem!

Efterarbete
Efter att kursdeltagarna arbetat klart med sina saker och gått hem från keramikkursen så återstår det en hel del arbete kvar för mig. Jag tar hand om alla vackra skapelser och plastar in dem. Det är viktigt att allt torkar i lugn takt så att ingenting spricker. Har man otur kan det spricka ändå på grund av spänningar i leran.
Behövs det så vänder jag på era alster upp och ned för att fördela fukten och se till att botten torkar i samma takt som resten av leran. Allt täcks med plast där det får torka lugnt och fint. 

Allt måste kontrolleras noga innan bränning
Efter cirka 2 veckor är alstren torra. Det känner man genom att lägga handen runt. Känns godset kallt betyder det att det fortfarande finns fukt kvar. Man måste vara helt säker på att allt är torrt när man ställer in dem i ugnen. Annars riskerar man att keramiken sprängs vilket inte bara förstör just det alstret utan även saker som står intill. Har man riktig otur kan man få skador på själva ugnen. Det vill man inte då ugnen och tillbehören är dyra investeringar. 
Man bränner all keramik 2 gånger. Första gången kallas skröjbränning. Då går temperaturen upp till cirka 950 grader. Leran blir hård men tillräckligt porös så att den suger upp vatten. Och detta är viktigt eftersom glasyren innehåller vatten. Hade leran inte varit porös så skulle lagret av glasyr blivit för tunt. 

Glasyr och glasering
Efter skröjbränningen torkas alla skulpterade alster ur med en fuktig svamp för att bli av med damm. Sedan brukar jag pensla på vax i botten på all keramik. Vaxet gör så att glasyren inte fastnar där och jag får mycket mindre kladdigt arbete vid glaseringen. Glasyren ska röras upp ordentligt mellan varje dopp med keramik eftersom tunga partiklar lägger sig i botten. Även viskositeten behöver kontrolleras. Innan jag kan använda mig av en glasyr testar jag den på mindre föremål för att se så att blandningen blivit korrekt. Jag blandar alltid min egna glasyr efter speciella recept. Det kan krävas ganska många provbränningar, där jag fått ändra lite på receptet, innan jag får glasyren som jag vill. 

Med hjälp av ett stort gripverktyg sänker jag nu ner keramiken i glasyren. När glasyren torkat går jag över alla glaserade alster och putsar bort droppar som bildats i glasyren. En sista mycket viktig sak att göra innan jag kan fylla en glasyrugn är att torka bort all glasyr som eventuellt finns på undersidan. Det kan räcka med en mycket liten mängd glasyr för att keramiken ska fastna i sättplattorna i ugnen. Det förstör både keramiken och mina sättplattor. Så all hantering av glasyr görs mycket noga. Jag bränner oftast min keramik i 1240 grader. 

Jag har en ugn på 190 Liter. För att få ekonomi i bränningarna så bränner jag keramiken först när jag kan fylla upp ugnen helt med keramik. Detta innebär att du som kursdeltagare kan få vänta ett tag innan dina alster är klara. 

Välkomna // Mona